fredag 17 februari 2012

Jag ljuger inte, jag bara talar om en annan sanning än vad du gör!

Ja, ni ser rätt. Exakt denna mening lyckades jag säga i en argumentation när min motpart sade att jag ljög. Det var ju däremot så att mitt citat var väldigt rätt, eftersom det i vissa områden inte finns en absolut sanning. Livet är inte logiskt, så är det.

Och då kom jag att tänka på allt roligt som man egentligen säger. Då tänker jag ofta på Torvald Gahlin och hans underbara citat  "Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Och då tänker jag på min bror, som faktiskt en gång lyckats säga "Antingen så slutar du eller så lägger du av!" och som en gång svarade vår frustrerade fader på frågan "Var fan är parkeringen egentligen?" med den mycket eleganta formuleringen "Tja, det måste väl vara där de andra bilarna står?"

Det är nog på det viset man skapar ett odödligt citat. Man säger någonting som man tycker låter bra, men det visar sig vara ett rejält bottennapp, vilket gör det roligt och därmed odödligt.

Jag har själv fler exempel. I ämnet föräldrar har jag en gång uttalat att "Föräldrar är lite som ett skägg. Det kan vara något du tycker om och det kommer alltid vara en del av dig, men det lägger sig i allting!"

Så jag får väl ge den där förfärliga Arne Anka rätt, att tänka innan man talar är faktiskt ungefär som att bruka toalettpappret innan man uträttar sina behov. Ty annars hade vi säkerligen inte haft en hel del fantastiska citat som förgyller vår vardag.

Avslutar med några tänkvärda ord jag formulerat en gång, som till och med står uppskrivna som mitt favoritcitat och som löst baseras på ett replikskifte i en gammal film:

"Somliga tror på ett liv efter döden, men vad sägs om ett liv före döden?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar