fredag 3 februari 2012

Att förstå hot och att slita ut språket

Jag begriper inte vad som har hänt i samhället. Hoten har blivit rent av löjliga. Don Corleone kunde det där med att "informera om riskerna" med att låta ett barn springa över gatan (det kan ju komma en bil) eller liknande. Det var skrämmande och fick jobbet gjort.

Numera är hoten patetiska. "Om du inte passar dig jävligt noga så..." Så vad fasen då?! Alternativen är ganska många och merparten är ju positiva. Eller varför inte den som skriver "Om du inte passar dig så kommer något tråkigt att hända, kanske..." Vadå kanske?! Antingen händer det något tråkigt om jag inte passar mig eller också inte. Jävla larv! Eller varför inte den som är djupt religiös som hotar mig med helvetet. Det är tämligen verkningslöst, jag lovar.

För att inte tala om alla hot man nästan behöver uppslagsbok för att förstå. Jag stötte på en arg lapp för ett tag sedan i en hiss. Jag fick goggla för att förstå själva hotet. "Cutta" finns det ingenting som heter på svenska, skriv "skära halsen av" istället så jag förstår när jag förväntas vara orolig.

Jag hänger tydligen inte med i språkutvecklingen. När jag läste boken "Snabba Cash" fick jag använda google som uppslagsverk också. Och det tog ett tag innan jag begrep vem den där "Aina" som det tjatades så mycket om egentligen var. För höge bövelen, använd språket som det skall användas.

Fast det är klart, det kanske behövs nya ord. Vi har ju slitit ut många gamla. Ordet maffia är ju till exempel lika utslitet sm kärlek, frihet och demokrati. Om ett par killar stjäl en BMW på tisdag, så är det en enstaka händelse. Om grabbarna också stjäl en Audi, en Mercedes och ytterligare en BMW under samma månad kommer löpsedlarna skrika om "Lyxbilsmaffian som stjäl exklusiva bilar".

Lyx är förresten också ett sådant begrepp som blivit vida utslitet. Nu kan man hitta saker "med en känsla av lyx" eller "lyxig" även på den billigaste överskottsaffär. Vi har också slitit ut ordet "älskar". Numera kan alla säga "jag älskar dig" till varandra. Det kan röra sig om två yngre kvinnor som varit kompisar en kort tid. Då kommer det "jag älskar dig".

Och då kanske det inte är så märkligt att vi hittar på nya ord när alla gamla har mist sin kraft. Fast jag kan inte säga att jag tycker om det. Särskilt inte när våra harmlösa svärord som anknyter till kristendomen byts mot vulgärare och vulgärare bergrepp som ofta innefattar kränkningsmottagarens moder.

En intressant synpunkt i sammanhanget är dock att riktigt tuffa killar, som definitivt har en skräck för homosexualitet, kan hojta åt sina antagonister att utföra just en handling som gör båda två till just homosexuella. Hur tänkte man då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar