tisdag 21 februari 2012

En levande död för ett fredligt krig mot en vänlig firende

Motsägelsefullt? Javisst. Men så är det när man talar om religiösa krig.

Alla religioner har ett fredsbudskap inom sig. Den som inte håller med mig om detta har uppenbarligen inte läst bibeln, vilket jag har. Även om jag väljer att inte tro på skriften och kyrkan måste jag ju veta vad jag väljer att inte tro på.

Då är vi med på fredsbudskapet. Men vad händer då egentligen när man startar ett religiöst krig? Jo, man dödar för en gud som vill att man älskar sin nästa som sig själv och att man icke skall dräpa, därmed är ett religiöst krig lika motsägelsefullt som någon som är levande död. Man kan inte både vara död och levande på samma gång. Och man kan inte utöva religion samtidigt som man dödar.

Intressant är också att Gud och Allah är en och samma ande/person/kraft. Så om han nu finns så måste det vara en gud med mycket svåra identitetsproblem. Han deltar i varenda väpnad konflikt i hela världen och på bägge sidor varje gång. Nåja, han vet i alla fall att han vinner.

Det är lite som Woody Allen en gång sade. "Om jesus återuppstår och får se allt som görs i hans namn skulle han inte kunna sluta spy."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar