söndag 5 maj 2013

Under ytan

Jag vet inte om ni har noterat det, men samhället har blivit grundare. Och vad menar jag med det? Ja, prova att gå till ett evenemang där ni inte känner en enda människa. Presentera er sedan för så många som möjligt. Ni kommer inom 5 minuter att få frågan "Jaha, och vad jobbar du med då?" I enklare sällskap kan vissa människor vara så indiskreta att de frågar "Hur mycket tjänar du då?"

Det där intresserar mig ända sedan en lärare jag hade slog ned på en bokrecension jag skrev. När jag presenterade karaktärerna hade jag på en valt att, av oklar anledning, nästan enbart uppge en av karaktärernas ålder. Frågan jag fick av min lärare var om jag ansåg att min främsta egenskap var min ålder. Vilket den självfallet inte är. Sedan den dagen bär jag med mig detta resonemang i bakhuvudet, jag vet att det finns många sidor av en människa.

Därför är det lustigt när man inser att frågorna man får handlar om totala ytligheter. Jobb, pengar och sport, för det mesta. Jag är fullständigt ointresserad av att tala om arbete. Jag var egenföretagare tidigare och när man har jobbat med sån't försvinner lusten att tala om arbete totalt. Pengar, finns det egentligen något tråkigare att tala om? För min del är det små siffror på ett konto, eller i bästa fall några siffror på en papperslapp eller metallbit, som gör det möjligt för mig att överleva. Som diskussionsämne är det extremt överskattat. Sport, finns det något tråkigare? Jag spelar visserligen golf ibland, men skulle aldrig komma på tanken att titta på, eller ens tala om, golf i timtal. Sport utövar man eller också håller man inne med det, det är min enkla filosofi. I varje fall om man vet att vissa i sällskapet inte är likasinnade.

Främst så märks det i att man skall "se rätt ut" numera också. Hade vår kära lilla blondinbella fått så många läsare om hon varit karl och hetat muskelmagnus? Troligen inte. Och ytligheten i det man skriver bör också vara total. Bild på vad man äter till frukost kan väl gå an. Ett par rader om att man varit ute och sprungit eller besökt ett gym. Vardagstrivialiteter utan värde, utan mening, utan mål.

Så du som läser detta, förmodligen är ni två till tre stycken som förirrat er hit, läser alltså en fullständigt meningslös och värdelös blogg. Den skrivs av en man, det är första felet. Han ser inte ut som ett modelejon heller (vilket jag personligen är stolt över). Och han skriver långa meningar med många stavelser i. Hu! Usch! Hur hamnade du här egentligen? Vad har du gjort för ont för att just nu få läsa den här raden?

Ärligt talat, jag blir aldrig någon bloggprofil och tur är väl det, eftersom jag uppdaterar alldeles för sällan för att ni skall orka med att följa mig. Några kommentarer får jag inte och ingen sörjer om jag försvinner. Det är nog det som kallas för frihet. Nu har jag tjatat klart, kila nu vidare till en riktig blogg istället, jag har hört ett rykte om att det är hela 15 blonderade kvinnor som idag har skrivit om en plastikoperation, 38 är gravida och 97 har testat en ny sminksort. Samtliga har ätit frukost, lunch och middag. Missa inte det!

2 kommentarer:

  1. Hahah! Underbart sarkastiskt! I love it ;)
    Vad hade du velat prata om på ett event? Event brukar i många fall vara företagsevent vilket blir ganska automatiskt snacka om jobb. Sen att börja snacka om vad man tjänar tycker jag bara e fjatigt. Men hur kul hade d tyckt det var när jag började snacka om hur den där blåsan jag har på min stortå blivit större? Att mina trosor skaver? Att jag åt upp ett helt glasspaket innan jag gick hemifrån eller att min mormor fortfarande mår sjukt bra och e pigg? Känns ju inte iktigt som det "smalltalket" man hade velat snacka om heller på ett event... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jo, på företagsevent är jag ju i tjänst, så. Men om man till exempel går på någon större fest, tänk någon som fyller jämnt. Då vill jag inte prata arbete om jag slipper.

      Du har såklart rätt i det där med takt och ton, men det finns ju andra saker i livet än arbete. Sägs det. Vad hände med klassikern att tala om vädret?

      Radera