måndag 6 maj 2013

På ytan

Alright, av med snorkel och cyklop, nu går vi över ytan istället, till skillnad mot förra inlägget.

Jag upphör aldrig att förvånas över utseendefixeringen som ständigt slår nya rekord. Jag har, på fullaste allvar, hört yngre män (eller snarare pojkar) kommentera kvinnor som inte är anorektiska, plastikopererade och allmänt uppiffade. Dessa kvinnor benämns som "äckliga", "feta" och, tro det eller ej, "onaturliga". Sedan när blev botox naturligt?

Allvarligt talat, enda skillnaden mellan Afrikas fattigaste länder och västvärldens rikaste är att kvinnorna i väst svälter sig frivilligt. Där har ni skillnaden mellan civilisation, om man nu kan kalla det för det, och fattigdom.

Carola skall förövrigt släppa en ny skiva där hon tolkar välkända punklåtar. Enligt initierade källor skall skivan heta "Never mind the botox". Diverse plastikkirurger och tekniker har i USA hamnat i en varumärkestvist om namnet "silicon valley". För att uttrycka sig lite modernt om det nya nu: Det suger fett!

Jag vet, jag vet, jag borde lägga in mig på klinik och justera, fixa och dona i mitt anlete. Att ni säkerligen mår fruktansvärt illa av att se en karl som inte gjort något mer än raka bort skäggstubben, kamma håret och klä på sig.

Intressant är också att kroppsidealen verkar smitta av sig. "Du är vad du ser ut som". Tja, kvinnor med guldfiskläppar brukar ha motsvarande minne och hjärnkapacitet som en guldfisk.

Pink Floyd gjorde en gång en film som hette "The Wall", där en av sångerna förklarade att skolan likformar individer och gör alla unika människor till "another brick in the wall". Vi klagar också friskt på den gamla Kinatrenden där alla så likadana ut. Ändå efterapar alla samma skönhetsideal och går mot en likriktning. Glöm inte bort att du är unik, precis som alla andra...

Avslutar mitt långa gnäll- och tjatinlägg med att informera om att om Barbie varit människa och inte docka så skulle hon ha varit oförmögen att stå. Hennes proportioner är nämligen helt i strid med naturlagarna. Ändå är det hennes kroppsbyggnad som efterapas. Jaja, stå och gå är överskattat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar