måndag 30 januari 2012

Carema-gänget är INTE entreprenörer

Jag blir faktiskt arg när det påstås att personerna bakom Carema skulle vara entreprenörer eller företagare. Så är naturligtvis inte fallet. Vem kallade bilhandlare som "Ärlige Loffe" och "Hedelige Harry" för entreprenörer? Vem tyckte RH-garanti (Runt-Hötnet-Garanti) för ett "fördjävligt fenomen skapat av den onda kapitalismen"? Ingen.

Och det kanske man kan kalla Carema-folket. Klippare, finansvalpar eller hästhandlare. Jag har ingenting emot kreativitet, men när kreativiteten går ut på att plåga äldre för att krama ur pengar till Cayman är alla gränser passerade för längesedan.

Jag gjorde förresten en kalkyl på det där för en tid sedan. Man kan driva ett vårdhem med betydligt bättre villkor än Carema har, med höga löner åt personalen och i bra lokaler utan att gå med förlust. Jag fick det till 238 000 kronor i vinst jag. Och då hade redan styrelsen fått betalt. 30 000 per månad i arvode, ett par tusenlappar mer än vad jag gav vårdbiträderna. Inga bonusar, inga skattesmitningar, inga plågår för alla äldra och ändå vinst. Som kan beskattas i Sverige och sedan användas att ge boendets så kallade "brukare" (med detta menar jag hemmets boende) ännu bättre villkor.

Jag vet inte om jag är representativ för alla landets entreprenörer, men jag har aldrig varit intresserad av att tjäna 100 miljoner snabbt. Vad skulle jag hitta på då? Herregud, jag är arbetsnarkoman och skulle antagligen självdö efter två dagar. Att leva på företagandet är en förutsättning, lite guldkant på vardagen trevligt, men därutöver? Nej, då lägger jag hellre pengarna på att dra igång ytterligare ett projekt.

Jag älskar mitt jobb, även om jag stundtals har tuffa perioder och drömmer om ett "hederligt" jobb, och det är det som är primära anledningen till att jag driver bolag. Sedan kommer pengarna. Men jag skulle aldrig hålla på om jag inte tyckte om det. Så alla riskkapitalister som är ute efter snabba pengar kanske bör byta bransch? Gör något ni tycker om, det renar själen!

Undertecknat
Richard Andréasson
Frivillig golfare och entreprenör

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar